Období pandemie koronaviru mimo jiného prověřilo i to, jak funguje domácí péče u nás. Poradit si s nedostatkem ochranných pomůcek i informací, tím vším si musely sestry v domácí péči projít. Ty z ústecké agentury ACME se s tím popasovaly se ctí. Podle její jednatelky Štěpánky Tomsové se nastavený systém opatření osvědčil, proto jsou na případnou druhou vlnu připraveni.
Jak náročné bylo poskytovat domácí péči během pandemie koronaviru?
Těžké to bylo hlavně na začátku, kdy nikdo nevěděl, co bude. Vládní nařízení se měnila každý den. Na segment domácí zdravotní péče se zapomnělo. Nevěděli jsme jak postupovat, abychom ochránili sebe a hlavně klienty. Nakonec jsme nastavili několik účinných opatření k minimalizaci možné nákazy a následně přenosu nákazy Covid -19. Kromě úzkostlivého dodržování všech hygienických pravidel, je základem systém, ve kterém jsme maximálně minimalizovali osobní kontakt mezi jednotlivými sestrami, ale i mezi managementem firmy.
Všechny nás více či méně zasáhla různá omezení. Jak ta omezení snášeli klienti?
Velké procento klientů veškerá omezení snášela dobře, zdravotní péči jsme neomezili, s praktickými lékaři jsme byli ve spojení, což byla velká výhoda. Mohli jsme rychle reagovat na změnu zdravotního stavu klienta a lékař byl informovaný o aktuálním zdravotním stavu. Samozřejmě nelze opomenout klienty, kteří špatně snášeli odloučení od rodiny. Myslím, že zdravotní sestřičky u těchto klientů odvedly dobrou práci. Byly jim oporou.
A co sestřičky, byla pro ně omezení nějak limitující při jejich práci?
Jediné omezení, které jim vadí, je omezený sociální kontakt mezi sebou. Ke své práci přistupují profesionálně i přesto, že mají strach o sebe a své blízké. Vybraly si pomáhající profesi.
Setkala jste se s tím, že jste měli pečovat o pacienta sice bez příznaků, ale pozitivního na koronavirus? A měli byste na tuto péči dostatek ochranných pomůcek?
Ne, nesetkala. Teď už ano, jsme vybaveni ochrannými pomůckami a připraveni poskytnout péči klientovi s koronavirem. Na začátku tomu tak nebylo.
V současné době proběhlo už několik vln uvolňování nařízených omezení. Už jste na ně při vaší práci přistoupili také? Nebo stále dodržujete maximální ochranu personálu a klientů?
Zatím jsme nepřistoupili k uvolňování omezení. Vyčkáváme, jak se projeví v počtu nakažených vládní uvolňování. Chceme předcházet lokálnímu přenosu nákazy, jak se teď různě děje po republice.
Je něco, co vás během pandemie koronaviru trápilo?
Určitě nedostatek ochranných prostředků, protože ty první týdny to bylo na nás, co si seženeme a neseženeme. Měla jsem pocit, že se segmentem domácí zdravotní péče ze strany ministerstva zdravotnictví nikdo nemluvil a že by se na nás pohlíželo, jako na sestry pracující v první linii. Úplně se na nás zapomnělo.
Máte třeba pocit, že odložení návštěv u lékaře během pandemie koronaviru nějak ovlivnilo nárůst pacientů, kteří potřebují vaši péči?
To zatím nemohu posoudit.
Stále se mluví o možné druhé vlně koronaviru. Připravujete se nějak na tuto možnost?
Ano, už se připravujeme. Zásobujeme se větším počtem ochranných pomůcek a desinfekcí. Máme i výhodu, že nastavený systém opatření v naší agentuře se během první vlny Covidu – 19 mohl ověřit, jak funguje v praxi a funguje dobře. Získali jsme cenné zkušenosti, které určitě využijeme při další případné vlně.
ACME Domácí péče s.r.o.
Železničářská 908/24
400 03 Ústí nad Labem
Email: info@acmepece.cz
Tel. 475 216 331
Přidat komentář