Prvním titulem, jímž se hlásí ústecké Činoherní studio do své 46. sezóny, bude původní česká hra Život je krásnej dramatika Karla Františka Tománka napsaná na tělo Činoherního studia.Je to příběh o krásných lidech, kteří žijí krásné životy. Někdy se jim ale stane, že tento pocit nemají. To ale není důvod k rezignaci. Jako bytostní hledači v tom spatřují další výzvu. Nikdy, za žádných okolností se nevzdávají. Což bývá nejen zábavné, ale občas i trochu smutné. Ostatně jako život sám. Hru ve světové premiéře uvede Činoherní studio v pondělí 16. října v rámci divadelního festivalu KULT. Pražská premiéra proběhne záhy po ústecké a to ve středu 18. října v Divadle v Celetné.
„Bylo to v době, kdy jsem bral hodně stopaře. Když nastoupili, řekl jsem jim: „Svezu vás, ale chci za to příběh“ – a oni vyprávěli. Něco jsem si zapsal, něco domyslel a nechal jsem to být,“ vysvětluje autor a režisér Karel František Tománek svoji inspiraci k sepsání hry Život je krásnej. Tománek pro svůj text hledal podněty i v žánru magického realismu a nezastírá, že jedním velkým inspiračním zdrojem mu bylo jeho rodné Ústí nad Labem: „Bylo mi patnáct a divadlo mi udělalo díru do hlavy. To, co jsem viděl, i to co se dělo kolem divadla: po představení a tak. Ústí je magické. Někdo říká: zdevastované, vykořeněné a já nevím co ještě. Pro mě je magické.“ Karel František Tománek, jenž se tentokrát zhostil i režie, vedle stálých členů hereckého souboru Činoherního studia Marty Vítů, Anny Fišerové, Adama Ernesta, Matúše Bukovčana či Jaroslava Achaba Haidlera do hry obsadil tři hostující herečky – Evu Vrbkovou, Barboru Milotovou a Natálii Drabiščákovou.
Nejbližší Tománkovou spolupracovnicí byla dramaturgyně Činoherního studia Dagmar Haladová. „Divák může očekávat příběhy ze života v netradičním prostoru a čase. Stane se nezaujatým pozorovatelem situací, vlastně bude součástí laboratoře života,“ přibližuje Haladová, co se chystá na diváka. Scénografii měl na starosti Dáda Němeček, jenž v minulosti spolupracoval například s Dejvickým divadlem či s Divadlem Na zábradlí. Jeho scéna se hodně opírá o motiv prorůstání rostlinné říše do lidského společenství. Civilní kostýmy navrhla výtvarnice Zorka Velková. Autorem scénické hudby je Marek Doubrava, v minulosti člen kapely Tata Bojs a v současnosti vyhledávaný divadelní hudebník.
Karel František Tománek – režisér, dramaturg, dramatik
Vystudoval Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a dramaturgii na pražské DAMU. První profesionální angažmá získal v ústeckém Činoherním studiu. V minulosti spolupracoval mj. s Klicperovým divadlem v Hradci Králové, Dejvickým divadlem, Vosto5 nebo Farmou v jeskyni. Jeho hry uvedlo Dejvické divadlo (Sendviče reality, Wanted Welzl, Kafka 24), s Jiřím Havelkou napsal Dechovku (Vosto5) a Kakadu (Dejvické divadlo). Je autorem několika divadelních adaptací, např. J. W. Goetha (Spříznění volbou), I. B. Singera (Love story) a M. Bulgakova (Mistr a Markétka). V Činoherním studiu se po nástupu do pozice kmenového dramaturga uvedl textem Pan Bílý, Zrzka a ti druzí, který zrežíroval Jiří Trnka a Činoherní studio jím zahájilo loňskou sezónu. Dramaturgicky se podílel na úpravách textu k inscenacím Boj černocha se psy a Homo Faber. Jeho hra Život je krásnej je zároveň jeho vůbec první režií v Činoherním studiu.
Přidat komentář