Pokud se na dovolenou chystáte vyrazit automobilem po vlastní ose, vyplatí se mít přehled o cenách paliv v jednotlivých zemích. U nafty totiž Česko patří k pětici nejlevnějších zemí, a i cena benzínu je v tuzemsku ve srovnání s EU podprůměrná.
Naopak v přímořských destinacích si za tankování výrazně připlatíte. Například litr nafty je v Itálii o 7 korun dražší, v Chorvatsku více než o 4 koruny. V Rakousku stojí benzín i nafta podobně jako v Česku.
Se zlepšující se epidemiologickou situací ubývají komplikace při cestách na dovolenou do zahraničí i návratu zpět. Evropské středisko pro prevenci a kontrolu nemocí zařadilo Česko na seznam zelených zemí, tedy těch s nízkou mírou rizika nákazy. Například do Chorvatska už tak mohou Češi vstupovat za stejných podmínek jako před vypuknutím pandemie covid-19. V současnosti se také rozšířil okruh zemí s nízkým rizikem, ze kterých mohou cestující přijet do Česka bez jakýchkoliv omezení.
Konkrétní podmínky pro cestování i návrat z různých zemí zjistíte na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí. Při individuální dopravě vlastním automobilem se také vyplatí mít přehled o cenách paliv v jednotlivých zemích. Pohonné hmoty v Česku letos výrazně podražily. Benzín Natural 95 oproti začátku roku v průměru asi o 4 koruny a 50 haléřů, nafta o 3 koruny na litru. Podle aktuálních statistik Evropské komise stojí v Česku litr benzínu 32,52 Kč, nafta pak 30,61 Kč/l. „Česko je však ve srovnání s ostatními zeměmi EU cenově podprůměrné – u nafty jsou tuzemské čerpací stanice levnější v přepočtu téměř o 4 koruny, benzín je ve srovnání s průměrem EU levnější dokonce o necelých 6 korun,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.
Ve srovnání se sousedními zeměmi je nafta levnější jen v Polsku (průměrně asi o 60 h/l), Natural 95 také v Polsku (více než o 2 Kč/l) a v Rakousku je cena srovnatelná. Na Slovensku je nafta jen mírně dražší, avšak za benzín si u našich východních sousedů čeští motoristé připlatí více než 2 Kč/l. V Maďarsku a ve Slovinsku jsou ceny paliv podobné, v obou případech je nafta v průměru asi o korunu, resp. 1,60 Kč/l dražší vůči Česku, ale benzín oproti tuzemskému průměru o 1,30 Kč/l, resp. 1,60 Kč/l levnější.
Ceny paliv v oblíbených turistických destinacích jsou pak tradičně výrazně vyšší než u nás. „Například v Řecku a Itálii stojí litr benzínu více než 41 korun. Ve srovnání s Českem je tak v Itálii benzín dražší skoro o 9 korun na litr a za litr nafty si Češi připlatí více než 7 korun. Nafta v Chorvatsku je dražší o 4 Kč/l. Vyplatí se proto tankovat ještě v tuzemsku nebo v tranzitních zemích, jako jsou Rakousko, Maďarsko nebo Slovinsko. Tím lze na jedné nádrži běžného osobního auta ušetřit stovky korun,“ doporučuje Damir Duraković a dodává, že ani tak nemusí být zaručeny příznivější ceny. Hovoříme totiž stále o průměrných cenách, přičemž platí, že u čerpacích stanic v exponovaných lokalitách – tedy na hlavních dopravních tazích i těsně před hranicemi států – bývají paliva nadprůměrně drahá. Je třeba s tím počítat a tankování podle toho naplánovat.
Výjimku z přímořských destinací tvoří Bulharsko, které obvykle bývá nejlevnější zemí. Aktuálně tam benzín stojí 26,72 Kč/l a nafta 26,24 Kč/l. Benzín i nafta je zde tedy ještě o několik korun levnější než v druhém Rumunsku. Nafta je s velkým náskokem suverénně nejdražší ve Švédsku (41,55 Kč/l), benzín pak v Nizozemsku (46,02 Kč/l).
Přidat komentář