Květnové derniéry Činoherního studia

Tři podoby svobody jdou do finále.  Projekt zakončí  květnové derniéry inscenací Kopanec a Don Quijote v Činoherním studiu.

Tři podoby svobody, tři sugestivní příběhy, tři podobenství boje o místo pod sluncem. Tak by se dal popsat unikátní divadelní projekt, který se zrodil v lednu 2015 pod taktovkou spolku Kult a který odkazoval na existenční krizi Činoherního studia v Ústí nad Labem. Trilogie inscenací, na kterých se podílely významné osobnosti české divadelní scény, se přetavila do více jak 30 představení a přilákala více než 3300 návštěvníků. Podle producenta projektu Jana Kvasničky ze spolku Kult tak přispěla k zachování tradice ústecké činohry a současně podpořila svobodu uměleckého projevu na severu Čech.

Na prknech Činoherního studia a Veřejného sálu Hraničář v Ústí nad Labem se postupně představily první české uvedení hry Kopanec v režii Michala Skočovského, inscenace Zámek Franze Kafky pod režijním dohledem Filipa Nuckollse a nevšední adaptace Cervantesova Dona Quijota, pod kterou se režisérsky podepsal Thomas Zielinski.

Michal Skočovský byl za režii německé hry Kopanec inspirované skutečnou událostí nominován v anketě Divadelních novin na talent roku. Tato inscenace byla hostem na řadě festivalů a přehlídek – mj. Divadelní svět Brno, Dreamfactory Ostrava, Festival 13+ Divadla v Dlouhé či v rámci Přehlídky ke Dni divadla pro děti a mládež. Velmi příznivý ohlas měla u studentů a pedagogů v rámci dopoledních představení.

Právě poslední dvě zmiňované inscenace budou divákům nabídnuty naposledy – 12.  květa (Kopanec)  a 25. května (Don Quijote) vždy od 19 hodin v Činoherním studiu za účasti režisérů obou inscenací.

“Prostřednictvím her jsme chtěli divákům nabídnout tři různá podobenství svobody – esence, která je dnes pro mnohé spíše pojmem bez hmatatelného obsahu. Já se však domnívám, že svoboda, zejména pak ta tvůrčí, umělecká, by měla zůstat uchována. Protože právě svoboda projevu je hybatelem společenského vývoje, reflektuje problémy a ukazuje nám na nebezpečí, kterých bychom se měli vyvarovat,” říká Jan Kvasnička, ředitel spolku Kult.

Celý projekt  se uskutečnil díky podpoře fondu EHP a grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Dotace ve výši 3,9 milionu korun pokryla 75 % z celkových nákladů na realizaci představení. Více než dva miliony korun si ukrojila nová světelná a zvuková technika, která nyní slouží v Činoherním studiu a ve Veřejném sále Hraničář, a díky bohatým možnostem využití tak přispívá ke kulturní rozmanitosti v Ústeckém kraji.

 

 

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*