Stonic: Svižná, hravá a pohledná Kia

Letošní rok je na trhu s osobními automobily ve znamení laviny nových modelů malých SUV. Ze stáje do prodeje vyrazil v předvečer Velké pardubické steeplechase také kůň automobilky Kia.

Po redakčním testu už víme, že to není oř mohutný a dravý, ale svižný a hravý, zvládající lehce podzimní kluzký asfalt, bláto nebo štěrk. Jmenuje se Stonic a pro českého zákazníka je připraven v rekordním čase – od červencové premiéry v Amsterodamu k říjnovému zahájení prodeje v Česku. Kombinace velmi slušné výbavy v základní ceně, přitažlivého designu a pro vyznavače jízdní klasiky dobrý pocit z ovládání vozu dává prodejcům do rukou vysoké karty pro tvrdou hru s konkurencí v tomto segmentu.

Menší, ale pohodlný

Designovou linku hledejte v úspěšném Riu, přidejte k ní agresivní tvář, širokou záď s vytaženými blatníky a masivní C sloupek. U dvoubarevné karoserie je základová barva protažená do střechy. My jsme testovali vůz ve žluto-černé kombinaci a přechodový efekt zjevně přihlížející zaujal.Stonic není typické SUV, je spíše velkým crossoverem (délka 4,14 a výška 1,5 m). Na zadních sedadlech je dostatek místa, ale opravdu jen dostatek. Dvoumetrový pasažér už může mít problém. Na druhou stranu, pohodlně z předních sedadel sáhnete pro tašku nebo umravníte neposedného potomka. V příčném směru je ale prostoru nadbytek. Stonic má přehlednou palubní desku, ovládání je intuitivní a ocenili jsme široký rozsah sportovně laděného volantu. Sedmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému je ve středu a na vrchu palubní desky, tím pádem je stále na očích a neodvádí pozornost řidiče. Plasty v interiéru, a to i na vrchu palubní desky, jsou sice tvrdé, ale zjevně velmi dobře zpracované a upevněné. Rozhodně nepůsobí lacině. A nejvíce jsme ocenili sezení, nastupování a vystupování. Zlatý střed. Žádné šplhání ani prudké klesání, sezení je příjemné a úzké. A sloupky umožňují dobrý výhled.

Radost v zatáčkách

Z nabídky motorů (1.25 CVVTs 62 kW, 1.4 CVVT se 74 kW, 1.0 T-GDI s 88 kW a 1.6 CRDi s 81 kW) jsme testovali 1,4 CVVT se šestistupňovou manuální převodovkou. Její dráhy byly přesné, kdo si řazení užívá, Stonic je tou správnou volbou. Maličko nás zklamal záběr pětky. Rychle jsme s ním přestali riskovat předjížděním na krátkém úseku. Ale čtvrtý stupeň dokonale kraloval s poměrně nízkou okamžitou spotřebou. Při jízdě v lehkém terénu bylo auto stabilní, zvládalo převýšení, mokrou trávu, ale trochu plavalo na jemném štěrku. Ocenili jsme chování vozu v zatáčkách. U běžných SUV není zvykem, aby se karoserie v ostré zatáčce nakláněla, rychlá je reakce volantu a potěší  brzdy – kotouče na všech čtyřech kolech. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu u testovaného modelu 5,5 litru, my jsme se dostali na 5,8. Stonic je laděn sportovněji, takže nerovnosti na vozovce vnímáte, ale žádné rány, na dálnici je Stonic zcela tichý.

Dvě přednosti

Vůz, se základní cenou 349 980 Kč, má v základní výbavě vše, co dnes řada automobilek nabízí za příplatek. Za ten si ale můžete přidat varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, sledování únavy řidiče nebo sledování mrtvého úhlu. Stonic má velké šance získat na trhu pozici, kterou má ve svém segmentu Sportage. Disponuje dvěma přednostmi. Vedle povedeného vzhledu zaujme i jízdně. Prostě dobře jezdí a dobře vypadá.

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*