Na linky v Ústí vyrážejí nové trolejbusy, které umí jezdit i bez trolejí


Nové trolejbusy na bateriový pohon, které mohou jezdit i tam, kde nejsou troleje, a nízkoemisní plynové autobusy představil dnes na Mírovém náměstí ústecký dopravní podnik.

Pět nových nízkopodlažních a nízkoemisních autobusů s pohonem na CNG Iveco Urbanway délky 18 metrů dodala společnost Tezas servis a 5 autobusů délky 12 metrů společnost Zliner. Autobusy splňují emisní normu Euro 6. Autobusy na CNG mají například klimatizaci a USB nabíječky. Vyšly na 189 milionů korun. Devět parciálních trolejbusů Škoda 27 Tr Solaris dodala do Ústí Škoda Electric. Jejich předností je bateriový pohon, který umožňuje trolejbusům jízdu i mimo úseky trakčního trolejového vedení. Dojezdová vzdálenost mimo trakční trolejové vedení je 10 – 12 km. Baterie trolejbusu se dobijí za 45 minut během provozu na trolejové vedení. Vozy jsou klimatizované, disponují kamerovým systémem, který sleduje dění uvnitř i vně trolejbusu. Mají USB nabíječky a jsou opatřeny systémem kneeling, kdy se v zastávce trolejbus nakloní k hraně nástupiště či chodníku a tím usnadní nástup cestujících. Trolejbusy vyšly na zhruba 152 milionů korun; část ceny pokryla evropská dotace. Podobné trolejbusy jezdí například v sousedních Teplicích.

„Tohle řešení je u dopravních podniků stále oblíbenější. Díky bateriovému pohonu může snadno dopravce trolejbusem obsloužit trasy mimo tradiční linky,“ sděluje obchodní manažer Škoda Electric Radek Kapr.Útsecký dopravní podník podle ředitlee Libora Turka trolejbusy koupil zejména v souvislosti s plánovanou rekonstrukcí mostu dr. Edvarda Beneše, aby byla zajištěna dopravní obslužnost Střekova.

Mnoho šťastných kilometrů popřáli nové technice ministr životního prostředí Richard Brabec a primátor  Petr Nedvědický. Ministerstvo i vláda podle Brabce podporují elektrifikaci veřejné dopravy a velkou pozornost věnují i rozšíření vodíkového pohonu. „Vozový park dopravního podniku obnovujeme a modernizujeme. Tyto nové vozy jsou prvním krokem. Naší ambicí je v blízké budoucnosti mít v Ústí autobusy na vodík, což je v tuto chvíli nejvyšší stupeň ekologické dopravy. Svezeme se s nimi v našem městě už za několik let,“ řekl předseda představenstva ústeckého dopravního podniku Martin Prachař (UFO).

Primátor Nedvědický s ministrem Brabcem pak odjeli z náměstí bateriovým trolejbusem na předváděcí jízdu na Klíše, kde je čekalo setkání  s rektorem Univerzity Jana Evangelisty Purkyně Martinem Balejem. V rámci svého programu v Ústí se ministr také setká se zástupci obcí a předá jim dokumenty o zapojení do kotlíkových dotací.

 

 

 


Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*