Univerzita pracuje na zlepšení dopravy ve svém okolí

Foto: UJEP

Univerzitní kampusy a jejich budovy čelí řadě negativních důsledků spojených s rostoucím počtem automobilů. V Ústí nad Labem je evidován nárůst osobních automobilů o 19 % na tisíc obyvatel za posledních 5 let, za deset let se jedná téměř o třetinu. Ústecká univerzita pracuje na Plánu mobility. Jeho cílem je nalézt co nejefektivnější a nejpřijatelnější systematické řešení problematiky mobility nejen v areálu UJEP, ale i v jeho okolí.

Situace v oblasti dopravy a mobility na UJEP je formována nejen chováním studentů a zaměstnanců, ale také uživatelů v okolí univerzitních budov, jako jsou rezidenti, návštěvníci a další osoby. Již v minulosti proběhly na UJEP dotazníkové průzkumy zaměřené na dopravní chování vlastních studentů a zaměstnanců. Vyplynulo z nich, že nejčastěji využívaným dopravním prostředkem pro cesty do zaměstnání u zaměstnanců bylo auto, s výrazně menším podílem pak následovala veřejná hromadná doprava. U studentů byla nejčastějším dopravním prostředkem pro cestu do školy veřejná hromadná doprava, dalšími využívanými způsoby dopravy byly pak jízda autem a cesta pouze pěšky. Co se týče potenciálu spolujízdy, vyjádřilo o něj zájem 60 % studentů, naopak 70 % zaměstnanců o něj zájem nejevilo.

Zajímavá data poskytl i průzkum parkování z roku 2024. Ukázalo se, že mladší muži s vyššími příjmy studující v kombinované formě studia by byli ochotni platit za parkování i 100 korun a pravděpodobně by pro svou přepravu použili automobil bez ohledu na dostupnost hromadné dopravy. Naopak mladší muži s vyššími příjmy, kteří studují v prezenční i kombinované formě studia, za parkování 100 korun ochotni platit nejsou. V případě, že by byl zaveden poplatek za parkování, část z nich by začala využívat hromadnou dopravu, pokud by měli k dispozici přímou dostupnost na UJEP. Další část by nadále používala osobní automobil, ale zkoušela by parkovat jinde či automobil kombinovat s hromadnou dopravou.

Výsledky předchozích průzkumů ukazují dopravní chování studentů a zaměstnanci UJEP a naznačují, že potenciál na změnu k udržitelnějšímu dopravnímu chování zde je. Postupný rozvoj v rámci mobility je však třeba řešit strategicky a koncepčně.

UJEP Ústí nad Labem


Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*