Činoherní studio uvede v dubnu cyklus Connemarské trilogie Martina McDonagha


Ústecké Činoherní studio představuje Connemarskou trilogii. Tu tvoří hry Kráska z Leenane, Lebka z Connemary a Osiřelý západ. Celou trilogii napsal McDonagh v devadesátých letech dvacátého století. Všechny tři hry se odehrávají v irském prostředí, jež sloužilo McDonaghovi jako výchozí materiál.

Divadlo hry uvede v následujících termínech:

connemarska_trilogie

Sám autor zdůrazňuje, že: „ Myšlenka, že jsem Ir, se v mém životě objevila pouze tehdy, když jsem se rozhodl psát irské hry.“ McDonaghovi se podařilo vytvořit celek a jeden velký obraz vesnice Leenane pomocí tří divadelních her. Hry pojí společné zázemí, postavy, svébytný irský jazyk a styl a také odkazy a citace z filmů a seriálů, neboť jak opět autor podotýká: „Myslím, že většina vlivů na způsob mého vypravování příběhů nebyla skrz Irsko, ale většinou skrz americké filmy.“ Martin McDonagh, představitel moderního irského dramatu, zobrazuje zelené, deštěm promoklé západní Irsko obývané nikoliv venkovany s tím legendárním darem výřečnosti, nýbrž zbraně třímajícími rádoby gangstery, kteří chrlí repliky jak z filmů padoucha současného amerického filmu Quentina Tarantina.

 Connemarská trilogie na prknech

První hrou Connemarské trilogie, která byla veřejnosti představená byla Kráska z Leenane . První provedení proběhlo v roce 1996 společností Druid Theatre. Rok poté následovala premiéra dvou zbylých dílů trilogie opět v produkci Druid Theatre. Cyklu se ujala režisérka Gary Hynesová. Celá trilogie měla obrovský úspěch, a dokonce byla uvedena jako jednodenní cyklus, což ukázalo výhodu inscenování děl v cyklech.

Jak ve světě, tak v České republice se těší největší oblibě hlavně Kráska z Leenane. V překladu Lenky Kapsové se u nás hrála v pěti provedeních a na šesti jevištích. Poprvé byla uvedena v Divadle v Řeznické (r. Jiří Bábek) v roce 1999. V Činoherním studiu měla premiéru v roce 2014 pod režijním vedením Filipa Nuckollse, tato inscenace pokřtila jeviště v ústeckém nově zrekonstruovaném multikulturním prostoru Hraničář. Kráska z Leenane to je příběh o čtyřicetileté Maureen (Anna Fišerová), která žije se svou despotickou sedmdesátiletou matkou Mag (Marta Vítů). Maureen o ni pečuje, zároveň ji nenávidí, ale nedokáže bez ní žít. Jednoho dne se do života Maureen připlete muž, který změní život obou žen. Celým příběhem se nese téma touhy po změně, která ale nikdy nenastane.

Lebku z Connemary u nás uvedlo jen Švandovo divadlo (r. Martin Glaser) v roce 2007 v překladu Julka Neumanna. Činoherácká Lebka z Connemary bude tedy teprve druhým uvedením tohoto titulu na českých jevištích. Režie se ujala dlouholetá herecká stálice Činoherního studia Jan Jankovský.

Premiéra se uskuteční 15. 4. 2016. V tomto dílu, který se odehrává měsíc po Krásce z Leenane, vstupujeme do příběhu Micka Dowda (Ctirad Götz j. h.), kde se hlavní zápletka točí kolem nedávné autonehody Micka Dowda, při které zemřela jeho žena Oona. Mick Dowd v Leenane zastává funkci hrobníka, hostí ve svém domě starou Maryjohnny (Marta Vítů) a její dva vnuky. Morbidní Mairtin (Václav Hanzl) se nevídaným způsobem vyžívá v nezpůsobném nakládání s vykopanými ostatky mrtvých. Jeho bratr policista Thomas Hanlon (Lukáš Černoch) se zase zoufale snaží přijít na to, jak přimět Micka, aby se doznal k vraždě své ženy. Ústředním tématem se zde stává rozdíl mezi tím, co se stalo a mezi tím, co se vypráví.

Osiřelý západ přeložil v roce 2002 Ondřej Sokol pro svou inscenaci v Činoherním klubu. Do Činoherního studia přiváží Osiřelý západ v režii Jakuba Špalka divadelní spolek Kašpar. Poslední díl se odehrává po pohřbu otce Connora. Přichází Coleman Connor (Petr Lněnička) s farářem Welshem (Lukáš Jůza) následovaní Valenem Connorem (Matouš Ruml). Po nalezení mrtvého těla Thomase Hanlona a zjištění pravých okolností smrti otce bratrů Connorů se Welsh rozhodne zakročit. Connemarská trilogie končí, změna nenastává, ale „spasitel na Golgotě visí“.

Činoherní studio města Ústí nad Labem


Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*