Nové vedení ústecké radnice revokovalo rozhodnutí svých předchůdců a nezaplatí studii proveditelnosti na možnost stavby čtyřkilometrového tunelu pod městem. Pro ČTK to řekl náměstek primátora Jiří Madar z Ústeckého fóra občanů (UFO).
Variantu tunelu, který by zaplatil stát, prosazovala bývalá koalice ANO a PRO!Ústí. Ministerstvo dopravy už dříve řeklo, že nápad považuje za neefektivní. Nápad bývalé koalice ANO a PRO!Ústí počítal se stavbou tunelu, který by se stal součástí přivaděče Děčína k dálnici D8. Navazoval by na silnici I/62, která by měla být rozšířena ze dvou na tři jízdní pruhy. Náklady na jeho vybudování odhadovalo bývalé vedení města na čtyři až pět miliard korun s tím, že stavbu by platil stát.
Bývalí radní na mimořádném zasedání na konci června rozhodli o zadání studie za 300.000 korun, která měla objasnit, zda je takový nápad vůbec reálný. Podle Madara je studie v současnosti zbytečná. „V tuto chvíli jde o variantu, se kterou nikdo nepočítá. Šlo by o zbytečně vyhozené peníze z městského rozpočtu,“ řekl Madar. Upozornil také, že studii měla dělat firma, která nebyla vybraná ve veřejné soutěži a měla dostat zakázku od města napřímo. Za neefektivní označilo už dřív nápad bývalého vedení Ústí i ministerstvo dopravy. Podle mluvčího Tomáše Neřolda se po dokončení dálnice D8 na silnici I/62 výrazně zklidní doprava. Ředitelství silnic a dálnic proto pracuje na dvou variantách, které počítají se zcela jinou trasou. „Nelze předpokládat, že nastíněný nápad města by mohl být ekonomicky efektivní. Navíc funkce přivaděče I/13 od Jílového je primárně pro dopravu Teplice – Děčín, která nemusí zatěžovat Ústí nad Labem a údolí Labe,“ řekl už dříve ČTK Neřold. Dvě připravené varianty už podle ministerstva procházejí procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) a vybrána z nich bude ta vhodnější.
Podle bývalého náměstka primátora Martina Hausenblase (PRO!Ústí) udělali noví radní zrušením studie chybu. „Pokud vedení města rezignuje na takovéto myšlenky, tak to není krátkozrakost, ale slepota. Pokud město nebude mít funkčně prorozvojově nastavenou infrastrukturu, tak se nemůže nikdy dobře rozvíjet,“ řekl ČTK Hausenblas. Podle něj by tunel zrychlil průjezd městem, odklonil tranzitní dopravu a zajistil průjezdnost centra i při povodních.
Zdrženlivě se k nápadu sousedního Ústí staví děčínská radnice. „To, s čím přišlo Ústí nad Labem, se jeví jako finančně velmi náročné, a nemyslíme si, že by tato varianta byla schůdná. Úplně by neřešila potřeby Děčína,“ řekla ČTK už dříve mluvčí radnice Markéta Lakomá. Děčín si nechává zpracovat vlastní studii na tři možné varianty dálničního přivaděče, hotová by měla být už tento měsíc. Podle Madara zrušení studie neznamená, že by město dopravu nechtělo řešit. „Budeme jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic. Pokud by se varianta se zkapacitněním silnice I/62 dostala do hry, znamenalo by to samozřejmě i potřebu upravit průjezd Ústím. To všechno ale musí zajistit stát, včetně studie,“ dodal Madar.
čtk
Přidat komentář