Výpravy za skleněnými světy: Před odletem nebo po přistání. Sklo najdete na každém letišti

Mezinárodní letiště Helsinky - Vantaa. Foto: zdroj AGC

Putování za skleněnými světy v minulém čísle jsme zakončili na ruzyňském Letišti Václava Havla, jehož modernizace probíhá i s využitím skel pro stavebnictví z teplické sklárny. Letiště obecně však patří ke stavbám, ve kterých sklo jako materiál nesmí chybět.

K cestování neodmyslitelně patří kromě poznávání nových míst, lidí a kultur i mnohdy několikahodinová čekání na letištích. Každý rok probíhá soutěž o nejlepší letiště světa, jehož vítěz je určen na základě výpovědí cestujících týkajících se bezpečnostní kontroly, variability občerstvení, nákupů i možnosti trávení času během čekání apod.

My se na letiště podíváme z hlediska architektury a představíme několik z nich, kde sklo AGC našlo své funkční i estetické uplatnění. Příjemné cestování!

Budova „konektoru“ spojuje dva existující terminály bruselského letiště. 200 metrů dlouhý terminál zahrnuje komerční maloobchodní jednotky, rekreační prostory, stejně jako bezpečnostní kontroly. Connector byl oficiálně otevřen 24. března 2015 za přítomnosti Jeho Veličenstva krále a o dva dny později budova přivítala první cestující. Pilovitá konstrukce střechy se světlíky propouští do interiéru více přirozeného světla a vytváří prostředí pro cestující s příjemným výhledem na letištní plochu skrz skleněnou fasádu. Při návrhu fasády byly zohledněny akustické parametry a energetické vlivy slunce, a bylo vybráno sklo s protisluneční ochranou, aby se omezilo přehřívání interiéru v letních měsících. Interiér vyvažuje dramatické členění vnější architektury hladkými stěnami, které jsou obloženy lakovaným sklem Lacobel T v bílé barvě.

Nová vstupní budova před starým Terminálem 2 se skládá ze dvou částí: v prvním podlaží jsou odletové a příletové haly a ve druhém jsou prostory vyhrazené bezpečnostní a celní kontrole a výdeji zavazadel. Budova je navržena jako souvislý prostor zdobený zvlněným dřevěným stropem, jehož spodní strana je jako převrácená verze topografie, kterou lze vidět při pohledu z okna letadla. Velké prosklené plochy jsou ze skla, opět s protisluneční ochranou, ve velmi neutrálním vzhledu.

Nová přístavba na letišti Marseille Provence přivítala první cestující letos v červnu. Tento významný projekt, navržený architekty Foster + Partners se podařilo dokončit podle plánu, před začátkem konání olympijských her. Coeur (francouzsky: srdce) je 22 metrů vysoká prosklená hala, která se stala srdcem letiště spojujícím dvě historické haly.

Budova výrazně zlepšuje zážitek z cestování tím, že toky cestujících proudí přes sadu jednoduchých, světlých a snadno ovladatelných prostorů. Vyznačuje se střechou s rozpětím 33 metrů a souvislým rastrem skleněných světlíků. Střešní okna působí jako obří lucerny, přivádějící přirozené světlo hluboko do budovy a umožňující přirozené větrání (v nočním režimu), což výrazně snižuje potřebu chlazení.

Jsme přeci na jihu Francie. Prosklená přední stěna umožňuje průchod jasnému provensálskému slunečnímu světlu do interiéru, poskytuje cestujícím výhled na okolní krajinu a v podstatě odráží podobnost odvážného architektonického ducha původní budovy Fernanda Pouillona. Použité materiály byly v co nejvyšší míře získávány z místních zdrojů, aby se minimalizovala uhlíková stopa.


Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*